30 augustus 2023

Herdenking 17 september

De Werkgroep Herdenkingen Veldhoven 4 mei en 17 september nodigt u uit op zondag 17 september 2023 voor de Herdenking van het bombardement op Zeelst.

Op 17 september 1944 kwamen in Zeelst 19 burgers om bij het geallieerde bombardement op de eerste dag van Operation Market Garden bij de bevrijding van Zuid-Nederland. De herdenking van het bombardement vindt plaats op het Meiveld.

18.45 uur
Kranslegging op het kerkhof van de Willibrorduskerk
Het Onze Lieve Vrouwe Gilde zal de aanwezigen begeleiden naar het grafmonument op het kerkhof voor een korte herdenking. Nabestaanden van de slachtoffers van het bombardement leggen een bloemstuk op het grafmonument en het Selsterdameskoor zingt twee liederen.
Aansluitend loopt het Onze Lieve Vrouwe Gilde met de Gildemars naar het monument ‘Een donderslag bij heldere hemel’ op het Meiveld. Men kan daarbij aansluiten of op eigen gelegenheid naar het Meiveld gaan.

19.30 uur
Herdenkingsbijeenkomst op het Meiveld
De herdenking wordt vervolgd bij het monument op het Meiveld. Aan deze ceremonie wordt medewerking verleend door de Gemeente Veldhoven, de gemeentelijke werkgroep Herdenkingen Veldhoven 4 mei en 17 september, de werkgroep 17 september van de vereniging Erfgoedhuis Veldhoven, nabestaanden van het bombardement, het Onze Lieve Vrouwe Gilde, Harmonie l’Union Fraternelle, Scouting St. Aloysius, Amnesty International, Ambassade van Vrede Veldhoven en leerlingen van basisschool Zeelsterhof en het Sondervick college dragen hun ‘gedachten’ voor.
Na de herdenking is er gelegenheid om na te praten met koffie/thee in De Schalm

20.30 uur
Voorstelling ‘Hosseini’ in Theater De Schalm
Evenals vorig jaar is er aansluitend een voorstelling die raakvlakken heeft met de herdenking. Dit jaar staat die in het teken van de vluchtelingenproblematiek. De voorstelling ‘Hosseini’ is een aangrijpend autobiografische portret van Renée Coralie van Beek. In de noodopvang van Leiden ontmoet zij tijdens het geven van Nederlandse les de Afghaanse vluchteling Ayoub. Na hun ontmoeting staat haar leven op zijn kop: ze worden verliefd en zij raakt tegen iedere verwachting in zwanger. Parallel aan de verliefdheid loopt Ayoub’s asielprocedure. Een procedure die abrupt eindigt in de illegaliteit.