Er is mij gevraagd of ik iets over mijn hobby’s wilde schrijven in de Rustverstoorder. Mijn naam is Maria Baselmans-Jacobs geboren en opgegroeid in kerkdorp Veldhoven. Nu alweer 50 jaar getrouwd, woonachtig in Zeelst en ik heb twee zoons en vijf kleinkinderen.

Mijn hobby is de natuur en mensen helpen en deze aandacht geven.

Als klein meisje ging ik al boodschappen doen voor twee buurvrouwen en in het klooster waar ik vlakbij woonde.

Na de huishoudschool ging ik vakantiewerk doen in het Binnenziekenhuis, daar was ik afdelingsassistente met daarna een baan met vast contract. Door het volgen van aanvullende cursussen, kon ik een opleiding voor ziekenverzorgster in het Kempisch Verpleegtehuis in Bladel gaan doen. Toen de opleiding voltooid was mocht onze groep daar niet blijven, omdat er dan daar te veel gediplomeerde ziekenverzorgsters waren, iets wat nu zeker niet meer van toepassing zou zijn.  Daarom ben ik toen gedurende 10 jaar in Eindhoven in verpleeghuis Peppelrode gaan werken, bij chronisch zieken en acht jaar in Eindhoven Brunswijk op de afdeling dementerende bewoners. Daarna heb ik 6 jaar bij Sele als ziekenverzorgster gewerkt, waar ook mijn moeder woonde.

Met 56 jaar ben ik met flexpensioen gegaan, maar wilde daarna toch nog iets voor de mensen van Sele betekenen. Gedurende 25 jaar was ik gastvrouw op het eetpunt van Sele.

Voor de Nieuwe Levenskracht ben ik contactpersoon, waarbij ik veel bezoekjes bij de bewoners afleg.

Ongeveer 15 jaar geleden ben ik op dinsdagmiddag begonnen met een wandelgroep voor mensen die rolstoelafhankelijk zijn, of niet meer zelfstandig kunnen of willen wandelen. Momenteel is deze groep van 11 vrijwilligers opgesplitst in twee groepen. De ene groep gaat in de omgeving van Zeelst wandelen en de andere groep – waaraan ik zelf deelneem – gaan een korte wandeling doen, rondje kerk en dikwijls in de kapel een kaarsje opsteken of bij mooi weer koffiedrinken in de belevingstuin van Sele.

Omdat ik ook bij het IVN-natuurgids en schoolgids ben geweest, vertel ik hen daar ook het een en ander over de natuur, waarbij vogels mijn grootste interesse zijn en de IJsvogel mijn favoriet is.

In mijn tuin vang ik ook de rups van de Koninginnenpage en laat ook o.a. de ontwikkeling zien van rups naar de Koninginnenpage, die  is ook te zien in een speciaal vlinderkastje in de belevingstuin.

Ik hoop dat ik hier nog vele jaren mee door kan gaan.

Maria Baselmans-Jacobs.