Pensioen! In een gat vallen of het vullen met activiteiten?

Ik ben Jac, zoon van Frans van Lieshout en Frida van Laarhoven, en heb tot mijn 23e in de Heuvelstraat gewoond. In het midden, zodat ik geen discussies hoefde te hebben met Grard Snelders over waar vóór en achter in de Heuvelstraat was. In de uitgave van juni/juli 2022 van de Rustverstoorder heeft mijn vrouw José al verteld over haar bezigheden en de samenstelling van ons gezin.

We wonen al bijna 50 jaar op ’t Look, in d’n Brembocht vlak bij de voormalige blokhut van Zeelst, nu kinderboerderij de Hazenwinkel.

Na mijn opleiding aan de HTS in Eindhoven, ben ik werkzaam geweest bij Philips als ontwerper van elektronische meetapparatuur. Naast die volle baan was ik werkstudent aan de TU. De laatste twee jaar was werk en studie niet meer te combineren en heb ik ontslag genomen bij Philips.

Na mijn studie elektrotechniek en onderwijsbevoegdheden in wis- en natuurkunde ben ik leraar natuurkunde geworden op het Pius X-college in Bladel. Tot mijn pensionering heb ik daar met veel plezier gewerkt.

Als nieuwe Veldhovenaren op ’t Look hoorden dat ik uit Zeelst kwam, kreeg ik vaak vragen over de geschiedenis van de kerkdorpen waaruit de gemeente bestaat. Ook over wat er vroeger was op de plaats van de nieuwe wijken. De nieuwe import vroeg het aan de autochtoon. Daarom was later de stap naar de heemkunde bij Zeelst Schrijft Geschiedenis (ZSG) voor mij een logische.

Ik ben vanuit ZSG ook lid geworden van het comité dat heeft geijverd voor een monument voor de slachtoffers van het bombardement op 17 september 1944. Wim van Laarhoven, een broer van mijn moeder was één van de 19 slachtoffers. Het monument staat nu aan de noordelijke ingang van het Meiveld en elk jaar is daar een herdenking. Onderzoek van de gegevens van de Amerikaanse luchtmacht bracht aan het licht dat er sprake is geweest om een bewust bombardement om afweergeschut rond het vliegveld uit te schakelen. Na 70 jaar werd het duidelijk dat het geen vergissing was geweest, zoals men in Zeelst al 70 jaar dacht. Dat dit werd gedaan om de vliegtuigen met parachutisten, later op de dag op weg naar Son, te beschermen. In het boek “Een Donderslag bij Heldere Hemel” is hiervan verslag gedaan. Het idee van een vergissings-bombardement is nog steeds hardnekkig. Het wordt regelmatig nog zo verteld en beschreven. Een oud idee is na 70 jaar niet zomaar verdwenen. Het boek is ook nog online te lezen op www.erfgoedhuisveldhoven.nl/boeken/

Bij de plaatsing van het monument in 2014 zijn er gastlessen gegeven over de oorlog op de basisscholen in Zeelst en Cobbeek”. In dat jaar is ook het boek “Veldhoven-dorp in oorlogstijd” uitgegeven. Dit heeft de jaren daarna geleid tot de lessencyclus “De tweede wereldoorlog in Herinnering” op de basis- en middelbare scholen in de gemeente Veldhoven. In de laatste les van de reeks zetten leerlingen hun gedachten op papier in de vorm van een gedichtje of een overdenking. Een aantal daarvan wordt elk jaar door de leerling zelf voorgelezen tijdens de herdenkingen op 4 mei of 17 september. Ik ben daar één van de gastdocenten van deze lessen. Deze lessen geven mij veel voldoening.

Na de fusie van de heemkundestichtingen van Oerle, Zeelst en Veldhoven-dorp op 1 mei 2021, ben ik bestuurslid geworden van de Vereniging Erfgoedhuis Veldhoven.

Bij de stichting Geheimen van Veldhoven beheerde ik de inhoud van een app. Deze app maakte het mogelijk om informatie (de geheimen) op een telefoon of tablet te ontdekken. Deze informatie gaat over gebouwen, plekken en kunstwerken in de gemeente Veldhoven, per kerkdorp. Deze kan bestaan uit tekst, foto’s, film en geluid. Met een telefoon of tablet in de hand kan iedereen zo een eigen wandeling samenstellen. De eerste aanzet voor “De Geheimen van Veldhoven” was de publiekswandeling door Zeelst van Zeelst Schrijft Geschiedenis.

Het bedrijf dat de app had gemaakt heeft begin 2022 het contract opgezegd. Daarom is intussen alle informatie overgezet naar een website. De website geeft niet alleen dezelfde mogelijkheden als de eerdere app, maar is ook te gebruiken op een PC.

Bekijk de geheimen op www.geheimenvanVeldhoven.nl.

Tot slot noem ik nog het vertonen van oude films in de recreatiezaal van Sele op de eerste zaterdag van de maand van 14.00 tot 16.00 uur. Ook laat ik daar oude foto’s zien om te achterhalen wie er op staan en waarom de foto is gemaakt. Allemaal informatie die vastgelegd moet worden voor de volgende generaties. Een foto zonder verhaal zal op den duur zijn waarde verliezen. Mogelijk dat dit ook een activiteit kan worden binnen de KBO of met leden van de KBO?

Op elke derde zaterdag toont Jan Roosen foto’s van gezinnen, per straat. Ook Jan is nog op zoek naar informatie. Iedereen is welkom op beide zaterdagen.

Jac van Lieshout