1 februari 2023

Overdragen verenigingsvlaggen

Beste leden seniorenvereniging KBO Zeelst

Op 9 februari a.s. staat er om 14.00 uur een rondleiding door museum ’t Oude Slot gepland. U kunt zich hiervoor nog opgeven, zie bijgaande koppeling naar het inschrijfformulier op de website.
Inschrijfformulier rondleiding museum ’t Oude Slot

Bij aanvang van deze excursie zullen de twee vlaggen van onze vereniging officieel overgedragen worden aan het museum.

Foto’s en meer informatie treft u aan op deze website. (ga naar kbo-zeelst.nl > tabblad “vereniging”  > “historie”)

De aanleiding voor het besluit om onze vlaggen daar onder te brengen, is de sluiting van de St. Willibrordus kerk het afgelopen weekend. In het verleden werden onze vlaggen in de kerk bewaard en gebruikt bij uitvaarten in de kerk. Nu er geen uitvaarten meer in onze kerk plaatsvinden en de vlag ook niet meer voor andere doeleinden wordt gebruikt, heeft het bestuur besloten om ze over te dragen aan het museum.  Hierdoor blijven de vlaggen bewaard voor de toekomst en kan iedereen ze daar bewonderen. In de overeenkomst met het museum wordt wel bepaald dat onze seniorenvereniging de vlaggen altijd mag komen lenen.

Het gaat om twee vlaggen.

De eerste vlag dateert waarschijnlijk uit de beginjaren van onze vereniging. Op een foto van omstreeks 1960 is de vlag te zien. Tot op heden hebben we nog niet meer oude foto’s gevonden waarop de vlag zichtbaar is.  Daarom een oproep aan onze leden. Wie heeft nog foto’s uit de beginjaren van de KBO Zeelst of Bejaardenbond zoals het toen ook wel genoemd werd? En wie kent mensen op de foto uit 1960? Zie hiervoor deze pagina: Wie is wie op foto 1960
Misschien weet u ook de aanleiding voor onderstaande foto.

We horen het heel graag!

De tweede vlag dateert uit het jaar 2000 en is gemaakt door Truus Derks-Camps (1926-2014). Truus was een heel actief KBO lid. Zij zat van 1994 tot 2004 is het bestuur van de vereniging en verzorgde de voorloper van de Rustverstoorder.

Op bijgaande foto is ze te zien, naast de vlag.

Uiteraard zullen we een verslag maken van de overdracht van de vlaggen en die voorzien van foto’s en een korte film met u delen via de Rustverstoorder en de website. In dat verslag zullen we ook meer vertellen over de vlaggen.

Als u de vlaggen wilt bewonderen bent u om 14.00 uur van harte welkom op 9 februari in museum ’t Oude Slot.

Zie ook persbericht Omroep Veldhoven