Verknocht aan Zeelst en de Hoogstraat

‘Op de koffie bij’ gaat dit keer over Henk van Lieshout. In 1949 verhuisde de familie van Lieshout vanuit het Broek in Veldhoven naar de Hoogstraat in Zeelst. Zoon Henk werd toen nog Henkie genoemd; hij was immers pas drie jaar. Moeder Til (Slaats) en vader Harrie (lampenist bij Philips) kregen 5 kinderen: Corry, Stien, Henk, Annie en Emmy.

Van meet af aan ontstond er een opmerkelijke vriendschap tussen Henkie en één van de buurjongens in de Hoogstraat: Tonnie Kremers. Een vriendschap die, ondanks dat Henk later in het buitenland kwam te wonen, een leven lang stand zal houden.

De vroegere jaren in de Hoogstraat, kenmerkten zich onder meer door het voetballen op ‘t UNAveld om de hoek, thuis werd er nog gekookt op een kolenkachel en Janus Eliëns bezorgde de nodige eierbriketten, Piet de Bont het brood, Jana Vingerhoets melk en eieren en in de winkel van Harrieke Senders ging alles op de pof. Schoolmeesters uit die tijd? Onder meer Baselmans, Koot, de Vries, Merkx en van Eyndhoven.

De wegen van de twee vrienden gingen even uiteen toen ze allebei trouwden.

Henk ging een levenscontract aan met Hanneke uit Strijp. Ze reisden wat af! Want zijn werk, vooral voor Yara Kunstmestfabriek in Sluiskil, bracht hem de hele wereld over. Van Rostock tot – op het laatst – Trinidad en Tobago. Toen bij zijn pensionering de vraag kwam ‘waar gaan we nu wonen’, kreeg Hanneke het laatste woord en het werd Frankrijk. Later keerden ze terug in eigen land en wel in Philipine (Zeeland).

In 2020 overleed daar zijn vrouw en vanaf dat moment stond voor Henk de terugkeer vast naar de plaats waar hij zo’n gelukkige jeugd kende: Zeelst.

De verknochtheid van Henk aan de Hoogstraat, blijkt onder meer uit het feit dat hij de auteur is van het boek erover uit 2013, waarin alle families uit die tijd aan het woord komen en met mooie oude foto’s worden geïllustreerd. Maar ook uit het fraaie Zeelster weerstation dat hij samen met Wim de Greef aan diverse Zeelstenaren schonk. Binnenkort verschijnt er een nieuwe verrassing van zijn hand: een boek ‘Zilst blè Zilst’ geheten.

In een bijna 250 bladzijden dik boek komen onderwerpen aan de orde zoals het dialect van Zeelst, markante figuren, waargebeurde anekdotes, de kerk en school.

En om nou niet meteen alles te verklappen: het zal vooral voor de ouderen van Zeelst een openbaring betekenen. Want hoe hij het voor elkaar gekregen heeft om tientallen bekende Zeelstenaren dus hun nostalgische belevenissen te laten vertellen? Prachtige verhalen zijn het, opgesierd met juweeltjes van oude foto’s. Van Noud Sanders tot Tiny Kox, van Wim de Greef tot Jo Slaats, van Cor van Delft tot aan Mien Vingerhoets en ga zo maar door.

De kerk en de school hadden vroeger een belangrijke invloed op het dagelijkse leven in een klein dorp. Het is interessant die periode nog eens in gedachten terug te halen.

De oorlog heeft in ons dorp, vlak bij het vliegveld, zijn sporen nagelaten. Met name de verhalen over de bezettingstijd zijn indrukwekkend. Er zijn nog een paar oude Zeelstenaren, die als kind de oorlog hebben meegemaakt. Ze komen aan het woord.

Een bult aan anekdotes, het Zeelster woordenboek en Zilster uitdrukkingen en gezegdes. En nog veel meer. Meer dan tweehonderd pagina’s ongekend smullen van de Zeelst hoe het vroeger was.

Hij is ook één van de initiatiefnemers, namens de Buurtvereniging, van de jaarlijkse reünie (nu alweer voor de 16e keer) van de jeugd van vroeger uit de Hoogstraat en de Willibrordusstraat, die nu al meer dan 15 jaar elk jaar bij elkaar komt in een reünie bij café de Kleine Man in Zeelst. Daar zal het zeker ook het gesprek van de avond zijn, dit geweldige boek ‘Zilst blè Zilst. Tien jaar geleden bestond de buurtvereniging 50 jaar en is het boek “De Hoogstraat in de 50- en 60- jaren” verschenen.

Het boek ‘Zilst blè Zilst’ zal worden gepresenteerd op zaterdag 11 november 2023 om 14.00 uur in ’t Patronaat. Iedereen is hierbij welkom. Het is rijk geïllustreerd met prachtige foto’s en zeker voor veel mensen een feest van herkenning. Het gaat € 25,– kosten.

Belangstellenden voor het boek kunnen het reserveren bij Henk van Lieshout via tel.: 06-13 90 07 66 of e-mail: lieshout2@hotmail.com of maak €25,- over op rekeningnummer NL61 INGB 0001 5233 74 t.n.v. HGC van Lieshout