De natuur als inspiratiebron

Ik ben José van Lieshout geboren in de Rapportstraat in Veldhoven-dorp.
In 1972 getrouwd met Jac van Lieshout uit de Heuvelstraat. Wij hebben twee zonen, twee schoondochters, drie kleindochters en een kleinzoon.

Een hobby die ik nu alweer een aantal jaren doe is fotograferen. Ik zit bij fotoclub Luminos in Veldhoven.
Iedere twee weken komen wij op maandagavond bij elkaar, We werken met thema’s zoals actiefoto, stilleven, landschap, abstract. Deze foto’s bespreken we samen, en zo probeer ik steeds beter te worden in de fotografie. Mijn voorkeur gaat uit naar natuurfoto’s. Ik ben natuurlijk ook IVN-gids.
Door gebruik te maken van een lange belichtingstijd kan men met een bewegende lichtbron lichtsporen vastleggen. Dit wordt light painting genoemd. Hiernaast staat een voorbeeld.

Als je van fotograferen houdt, onze club kan nog leden gebruiken.
Informeer gerust bij mij.

Een hobby die ik zeker twintig jaar gedaan heb is porseleinschilderen. Nu schilder ik alleen nog samen met de kleinkinderen.
Ik heb nog wel alle materialen en een oven om te bakken.

Als IVN-er ben ik actief in de Jo van Dun vlindertuin/insectentuin van het verenigingsgebouw van het IVN aan het Ariëspad in de kabouterbuurt. Hier werk ik iedere maandagmorgen samen met een tiental andere vrijwilligers in de tuin. Er staan planten voor vlinders maar ook waardplanten, dit zijn planten waar de vlinders hun eitjes op afzetten en waarvan de rupsen eten. Iedere vlinder heeft zijn eigen waardplant, zoals koolplanten voor het Koolwitje. De Pinksterbloem voor het Oranjetipje, de Brandnetel voor de Dagpauwoog, Kleine Vos en Atalanta. En Venkel voor de Koninginnenpage (de grootste dag vlinder van Nederland, zie foto rechts).

Dit jaar bestaat de tuin 25 jaar.

We vieren dit met een open middag op 26 juni van 13.00 tot 17.00 uur.
Let op de aankondiging in de bladen.
Iedereen is van harte welkom!

Verder verzamel ik schedels, vooral schedels van vogels, maar ik heb intussen ook de schedel van een koe, varken en het everzwijn en nog enkele zoogdieren. In een vitrine staan de schedels uitgestald.

José van Lieshout