Ria en Peter Donkers-Rutjes al meer dan 40 jaar Zeelstenaren … en toen werd het 2023, Zeelst verloor zijn kerkenfunctie, maar KBO’s blad de Rustverstoorder ging onverstoorbaar verder. Dit keer komen Ria en Peter Donkers voor het voetlicht in de rubriek

‘Op de koffie bij’….

onze nieuwe penningmeester,

Ze wonen samen al meer dan 40 jaar op het Pegeind, na daarvóór eerst nog enkele jaren in Maarheeze en Maarsenbroek te hebben gewoond.

Vorig jaar kwamen Ria en Peter in aanraking met KBO Zeelst en sinds 30 november zijn ze lid. Tevens is Peter gevraagd om in de eerstvolgende jaarvergadering als penningmeester te worden voorgesteld. Bij de kennismakingsbijeenkomst “nieuwe leden” op 1 december jl. is Ria met een bloemetje verwelkomd als 500ste lid.

De familie Rutjes heeft zijn oorsprong in Millingen aan de Rijn (bij Nijmegen). In verband met grote werkeloosheid in de jaren dertig vindt verhuizing plaats naar Eindhoven. Het gezin van Ria – moeder Lenie en vader Rut – kent vijf kinderen: twee jongens en drie meisjes en woonde aan het Arnaudinaplein in Tivoli, waar Ria een fijne jeugd heeft gehad, met een grote speeltuin voor de deur.

Van het gezin Donkers, met moeder Gerarda en vader Toon aan het hoofd, woonde de vader voorheen tot zijn twaalfde op het Zeelsterse Akkereind (op een steenworp afstand van waar Peter nu woont!). Na het overlijden van opa en het hertrouwen van oma verhuist het gezin van vader naar de Laagstraat in Gestel, waar ook Peter is geboren. Vader Toon was voor de oorlog sigarenmaker en na drie jaar verbanning naar Duitsland (Arbeitseinsatz), ging hij aan de slag bij Philips. Als Peter vier jaar is komt hij in Strijp te wonen, in de Pinkstraat. Hier heeft hij zijn jeugd doorgebracht. Het gezin bestond uit vijf kinderen: vier jongens en één meisje.

Peter en Ria leren elkaar eind 1968 kennen in de Strijpse danszaal Cuppens.

Maarheeze, Maarsenbroek, Zeelst

Er volgt een verkeringstijd waarbij Peter voor een groot deel in militaire dienst is en men elkaar slechts om de 14 dagen ziet. Na enkele jaren tevergeefs ingeschreven te zijn voor een flat, kopen ze een premie-A woning in Maarheeze en er wordt in 1973 getrouwd. In Maarheeze hebben ze 5 jaar gewoond en daarna nog 3½ jaar in Maarsenbroek (boven Utrecht). In 1981 werd het huis op het Pegeind gekocht, waar ze nog altijd met veel plezier wonen.

Ria werkte tot haar moederschap bij Philips. Zij deed steekproefsgewijze kwaliteitscontrole van gloeilampspiralen door middel van fotografie (ontwikkelen en beoordelen).

Peter gaat, na zijn militaire dienst-periode, werken bij de Belastingdienst in Eindhoven (Karel de Grotelaan). Na een interne opleiding wordt hij in Amsterdam gestationeerd (vandaar de verhuizing naar Maarsenbroek). Gelukkig kan hij na 3½ jaar weer worden overgeplaatst naar Eindhoven.

Ria en Peter hebben twee zoons Antoine (46) en Mark (43) en prijzen zich inmiddels gelukkig met vier kleindochters. Eind mei is het feest, dan zijn Ria en Peter 50 jaar getrouwd.

Volop hobby’s

Hobby’s hebben ze allebei meer dan genoeg. Voorop staat natuurlijk één keer in de week oppas van de twee jongste kleinkinderen.

Verder zitten beide ook allerminst stil. Ria schildert zeer verdienstelijk (het huis hangt vol met mooie creaties), ze leest veel en doet aan fitness. Peter weet eveneens wel raad met zijn vrije tijd: beweging genoeg via Artisport spinning en fitness, badminton en een wekelijkse wandeling van twee uur.