Wil Aelen een vrouw met veel aandacht voor anderen

Ze werd geboren in het Limburgse Roermond.
Catharina en Mathias waren haar ouders van het kinderrijke gezin dat naast Wil verder bestond uit zes jongens en nog één meisje.

Wil heeft zelf in haar huwelijk twee miskramen gehad. Daarna is ze alsnog bevallen van een gezonde dochter, die – met schoonzoon en kleinkind – in Eindhoven woont.

Tijdens mijn bezoek aan Wil Aelen maak ik kennis met een zeer bijzondere vrouw. Hartelijk en sociaal, met heel veel aandacht voor andere mensen en zeker ook voor kinderen. Ze zet(te) zich altijd veel in met allerlei vrijwilligerswerk.

Dat blijkt al gauw, wanneer ze in het gesprek onderwerpen aansnijdt als onder meer de kraamverpleging in haar geboorteplaats Roermond en daarbuiten. Heel wat jaren deed ze dat met plezier en assisteerde ze vele malen bij bevallingen.

Maar natuurlijk stond haar gezin voorop.

Angstig

Op haar derde levensjaar was ze zelf zeer ernstig ziek en dreigde zelfs te overlijden. Voor moeder was dat het moment om haar – voor even – in het ziekenhuis op te halen en bijgaande foto te laten maken. Op die foto ziet u een wat angstige jonge Wil op haar derde levensjaar.

Lesbord en video

Als ‘mensen mens’ heeft ze daarnaast haar aandacht en hulp aangeboden bij Veilig Verkeer Nederland, met als project onder meer het veilig naar school en thuisbrengen van schoolkinderen. Ze gaf voorlichting, met avondvullende programma’s voor de ouders, met lesbord en video, waarbij ze aandacht besteedde aan het beeld van ‘n kind; wat ziet het en hoe kun je daar richting de veiligheid op inspelen.

Dansen

Hobby’s had en heeft ze ook. ‘Lijndansen’ is wel de voornaamste daarvan. Daarvoor is ze lid van de PVGE Veldhoven. Want evenals haar vader vroeger, is ze een verwoed stijldanser. Haar lust en leven. Wil, even tussendoor: “Mijn vader danste ook heel graag en mijn moeder net zo. In zijn tijd betaalde hij, voor elke dans welke hij op zo’n vaste dansavond aanvroeg, nog 1 cent”. Zelf ging ze destijds ook dikwijls dansen bij Maenen, in Valkenswaard.

Maar ook fietsen doet ze – nog steeds – met veel plezier. Onder andere met de KBO woensdag fietsclub van Kees van der Aa en Martien Spiegels, waar ze heel fijn in opgenomen werd. Haar laatste woorden, wanneer ik afscheid neem, typeren Wil: “kom nog maar een keer aan, de koffie staat klaar”.